Volgers

zaterdag 14 april 2018

Lokale cultuurfestivals zijn toch geweldig, niet?!

Ik weet het, ik blog niet vaak meer. Leen van Puurder leven zei het zo lief in een reactie. En eigenlijk blog ik ontzettend graag. Maar Instagram heeft dat voor mij wat vervangen. 'vdwlies' heet ik daar. Stuur mij gerust een verzoekje. Want daar heb ik wel een slotje.
Maar soit, ik ga terug bloggen! Want stiekem mis ik het wel. Nu nog de tijd vinden tussen het vele wandelen, sporten en bezig zijn met healthy food. Want daar steek ik wel veel tijd in. Andere levensstijl, weet je wel.

Dit jaar vindt in mijn wijk in Hasselt, maar ook in de wijk Runkst en in de stationsbuurt, een soort van cultuurfestival plaats: Tournée Locale. In de eerste plaats is de opzet om mensen dichter bij elkaar te brengen. Met projecten en met verschillende vormen van cultuur. Van 20 april tot 6 mei.

Sommige projecten zijn al eerder gestart. Eentje is bijvoorbeeld MIOS, Museum In Onze Straat. Je kan op verschillende plaatsen in de wijken een pakketje gaan halen met oranje plaklint en stickers met hartjes en smileys. Dit lint kleef je op je raam in een vierkant of rechthoek, scheef of recht, dat kies je natuurlijk zelf. En in die ruimte plaats je op je vensterbank voorwerpen die iets over jezelf vertellen. Ik koos voor foto's die ik trok die dus iets over mezelf vertellen. Daarbij hing ik een kaartje (zat ook bij het pakket) waarop ik iets over mezelf en de dingen waar ik van houd, schreef. De bedoeling is dat je eens een wandeling maakt in de deelnemende wijken en overal stickers met hartjes of smileys op de ruiten met MIOS'kes kleeft. Facebook in real life als het ware.
Zo leuk dat ik dit vind! Ik ben zelfs al twee pakketjes gaan halen om nog meer stickers overal op de ruiten te kunnen kleven. En zelf kreeg ik van mijn buren ook al verschillende likes! SUPER!!!

Mijn MIOS'ke

Mijn MIOS met kaartje met uitleg over mezelf.
Tournée Locale heeft natuurlijk ook een website en een Facebook pagina.
Dit festival vindt tweejaarlijks plaats in Hasselt en de volgende keer zijn er andere wijken aan de beurt. Ik ben benieuwd!

UPDATE. Vers van de digitale pers:  https://www.badrepublic.be/local/2018/04/tournee-locale-buurten-verbinden-via-kansen/

En bij jou in je buurt? Zijn er leuke festivals in jouw wijk, stad of gemeente? Laat van jezelf horen in de reacties!

4 opmerkingen:

  1. zo'n cool initiatief zeg. heel plezant

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep en om de twee jaar vindt dit festival nu plaats in Hasselt. Hopelijk volgen andere steden en gemeenten! Dit was de eerste keer. Een goed artikel hierover vind je hier: https://www.badrepublic.be/local/2018/04/tournee-locale-buurten-verbinden-via-kansen/

      Verwijderen
  2. Heel leuk, en zo leer je meteen je (verdere) buren wat beter kennen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idd, ik leerde de hobby's en interesses van buren van 5 tot 10 straten verder kennen. Leuk!

      Verwijderen